2013. augusztus 27., kedd

Ted Robinson meg a pedagógiai Halálvölgye

A kissé drámaira sikerült cím ellenére érdemes megnézni ezt a videót, mert egyrészt rendkívül szórakoztató,  de azzal együtt gondolatébresztő előadás, másrészt ilyenek hangzanak el benne, mint " a gyerekek általában nem szenvednek pszichológiai betegségekben (ADHD, hiperaktivitás etc.), hanem gyerekkorban szenvednek."
Természetesen nem Ken Robinson a pedagógia orákuluma, de érdemes elgondolkodni azokon, amiket kritikával illet, és amilyen megoldási alternatívákat javasol.
Egyébként pedagógiai fórumok előszeretettel morognak rá, többek között "bulvárpedagógia, médiasztár, pedagógiai stand up" címkéket ragasztanak a tevékenységére, mintha ettől kevésbé lenne igaza.
Ken Robinson alaptételeinek egyike az, hogy az angolszász pedagógia, és főleg a teljesítményértékelés rendszere kiöli a gyerekekből a kreativitást, az ösztönös tanulási igényt, ezért a pedagógusképzés alapvető feladatának annak kellene lenni, hogy megtalálja azokat az embereket, akik képesek motiválni, jó értelemben provokálni, lelkesíteni,és ezekből képezzen tanárokat.
És hogy ez lehetetlen, mondják a kritikusai. Meg hát azt nem mondja meg, hogy hogyan lelkesítsen egy tanár... Mert nem kell neki megmondani, szerintem, jó esetben ösztönösen tudja, vagy ráérez. Meg azért, mert erre nincs recept, ezért mondom, hogy nem elég a tárgyi tudás, vannak dolgok, amikre az ember a személyisége okán, és nem a azért képes, mert megtanult bizonyos módszereket.
 Nincs pályaalkalmassági feltétel a tanárképzésben sem.  És mivel nincsenek alkalmassági feltételek, így joggal mondhatjuk, hogy alkalmatlansági feltételek sincsenek.
 Talán naivitás,de szerintem szükség van azokra, akiket érdekel a diák, és aki a különbözőségében nem a devianciát látja, amit le kell nyesni, hanem lehetőséget arra, hogy kibontakoztassa azt, amiben igazán jó lehet. Itt most nem feltétlen brutális, úgyis utat törő tehetségről beszélek, hanem egyszerű szakmáik iránti affinitásról is, mikor  a tanáriban azt mondja a fizika tanár, hogy "te, ennek a Kovács Petinek jó szeme van az elektromosság iránt, lehet belőle egy nagyon jó villanyszerelő",
Olyan pedagógusokra van szükség akik a 21. században szükséges készségekre tudják felkészíteni a diákokat.
Lehet itt hőbörögni, meg tudománytalanságot, bulvárpedagógiát kiabálni, de ha iskolánként már egy tanárt felráz a kerettanterv és a 80%-ban meghatározott tananyag "bűvöletéből" Ken Robinson, akkor már nagyon is megérte. Az utóbbi évek megmutatták, hogy akár már az egyetemekről is haszontalan és/vagy minimális tudással jönnek ki emberek, akik egyszerűen nem értik egymást, mert már a szövegértelmezés is nehéz számukra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése