2011. szeptember 21., szerda

Ne beszéljünk egyszerre!

Emlékeztek az Illetékes elvtársra? Manapság sokszor eszembe jut :-)))

Az van, hogy a gyerekeim lassan kollektív tudattal rendelkeznek, mint Sanyi valamelyik általam utált kedvenc filmjében az űrlények, mert  a "na és mi volt ma az oviban?" kérdésre egyrészt egyszerre kezdnek beszélni, másrészt befejezik egymás mondatait, én meg teljesen összezavarodok.:-)  Hogy most akkor hová jött az új gyerek? És kit csípett meg a darázs? És mondják. Olyan nincs, hogy az egyik beszél, a másik hallgat. Vagy mind a kettő hallgat - "most nincs kedvem beszélni", vagy egymás szavába vágva mondják, mert az ő sztorija sokkal fontosabb, mint a tesójáé. És ha összezavarodok, és netán megkérdem, hogy és mit szólt Gabi néni ahhoz, hogy Bence megrugdosta Kornélt, akkor  mindkettő felháborodik, mert Gabi néni a Zalán óvónője, a verekedés meg Liliéknél történt. És én vagyok a hülye - mondja a tekintetük,mit nem lehet ezen érteni?! :-))

Lilit beszéltetenem kell, mert a dyslexia szűrésen megint az jött ki, hogy kicsi a szókincse. Ami amúgy nem igaz, csak valóban nehezen megy az neki, hogy elmondjon egy eseményt elejétől a végéig, pláne elmesélje egy történet lényegét.

A logopédus is "megnyugtatott", hogy szerinte Lilinek csak egy betűvel van problémája - ekkor finoman a szívemhez kaptam, hogy egy logopédus a "betű" kifejezést használja a "hang" helyett, de betudom annak, hogy nem folyton nyelvészanyukkal beszél, és hozzászokott, mert így érthetőbb. Szerinte Lilinél csak az "r" hang probléma, az meg pár hónap alatt helyrehozható, neki meg kurvasok dolga van, és hát majd januárban menjünk, mert hát olyan sok gyerek van, akinek több hanggal is problémája van. Csodálatos. Mondtam neki, hogy szerintem a palatálisokkal is vannak gondok, gy, ty, ny-t is igen szarul ejti. Hát pedig amikor szavakat mondott utána, neki nem tűnt fel. Ezt készséggel el is hiszem, csak ha folyamatosan beszéltetné, akkor fetűnne a renyhe artikulációja - aminek eredménye szerintem a "r" hibája is. Ha szavakt mondat vele, akkor meg simán hiperkorrekt a gyerek, pláne feladathelyzetben.
Óvónéni (nem a miénk, az tojjik rá, a másik csoporté, aki dyslexiát szűrt) meg arról próbált meggyőzni, hogy a szókincsbővítésre is lennének nagyon jó ötletei a logopédusnak. Ezt is aláírom, csak épp nem ér ránk. Így megpróbálok Lilivel itthon "barkácsolni. "

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése